בעיית שכפול תוכן ודרכי טיפול בה

מאת: יובל צפתי

 

נושא שכפול התוכן כיום הוא בין הבעיות הנפוצות בחלק גדול מאוד מהאתרים ברשת, בעיה שיכולה לגרום לענישה ע"י גוגל המשקיעה מאמצים באיתור תוכן משוכפל בתוך האתר ומחוצה לו, ענישה היכולה לגרום לירידה משמעותית בדירוגים ופגיעה בתנועת הגולשים לאתר עובדה המשפיעה ישירות על פוטנציאל ההכנסות של האתר ואבדן של לקוחות פוטנציאלים להם אנו רוצים לספק את אחד ממוצרינו או שירותינו.

 

אם כך כיצד ניתן לאתר תוכן משוכפל באתר ומהן הדרכים בהן ניתן להשתמש בכדי להתמודד ולפתור ביעילות שכפול תוכן? ריכזנו עבורכם מספר דרכים נפוצות לאיתור תוכן משוכפל ודרכי פתרון.

 

איתור תוכן משוכפל

השלב הראשון לפתרון הוא כמובן איתור יעיל של התוכן הבעייתי באתר וברשת ניתן למצוא מספר דרכים לאיתור תוכן משוכפל כאשר הנפוצות שבהן היא שימוש בכלי של Copyscape, וכמובן שימוש בגוגל עצמו.

 

Copyscape

Copyscape הוא אולי הכלי הכי נפוץ לאיתור שכפולי תוכן באינטרנט ומומלץ מאוד לשימוש כאשר לכלי יש 2 גרסאות, אחת חינמית המאפשרת בדיקה של כתובת URL בודדת או גרסה בתשלום הסורקת את הרשת ושולחת התראות למייל במידה ונמצא תוכן משוכפל.

 

כמו כן, בגרסה בתשלום ניתן להזין טקסט שלם ו- Copyscape יאתרו עבורנו תוכן משוכפל בתוך האתר עצמו וממקורות חיצוניים תוך הדגשה מדויקת של אחוזי השכפול שנמצאו. ללא ספק, Copyscape הוא כלי יעיל ומדויק מאוד המספק תמורה ראויה בשביל הגרסה בתשלום.

 

 

 

 

 

 

 

* Copyscape - הכלי הנפוץ לאיתור תוכן משוכפל.

 

שימוש בגוגל

כמובן, ניתן לנצל את גוגל עצמו לבדיקה ואיתור של תוכן משוכפל ע"י הזנה של שורה או שתיים מהתוכן שלנו בשורת החיפוש ובמידה ונמצא תוכן זהה או דומה נוכל לראות אותו בתוצאות החיפוש. בכדי לאתר תוכן משוכפל באתר שלנו ניתן גם להשתמש בפקודת Site בשורת החיפוש + משפט או שניים מהתוכן אותו אנו בודקים.

 

התמודדות עם שכפול תוכן באתר

לאחר שהצגנו דרכים לבדיקה ולאיתור של תוכן משוכפל באתר נשאלת השאלה מה ניתן לעשות כאשר מגלים תוכן משוכפל בתוך עמודי האתר שלנו? יש מספר דרכים להתמודד עם בעיה של שכפול תוכן פנימי באתר כאשר השיטות הנפוצות הן שימוש ב robots.txt, הפניית 301 ושימוש בתגית Canonical.

 

שימוש ב- robots.txt

שימוש בקובץ robots.txtיעיל במיוחד כאשר באתר יש כמות גדולה מאוד של עמודים משוכפלים אותם אנו רוצים להסיר ממנוע החיפוש. 

לדוגמא, כמות גדולה של עמודים משוכפלים יכולה להיווצר כתוצאה ממנוע חיפוש פנימי של האתר, עמודים המשמשים לגרסאות הדפסה וכו... ובדרך כלל כוללות פרמטר זהה ב- URL של אותם העמודים - פרמטר אותו ניתן לחסום. השימוש בשיטה דורש זהירות בגלל היותה שיטה גורפת להסרת עמודים רבים מתוצאות החיפוש ורצוי לבדוק ב Google webmaster tools את תקינות הקובץ לפני שמעלים אותו בפועל לאתר.

 

שימוש בהפניית 301

הפניית 301 היא הפנייה המוגדרת ברמת השרת כאשר לה מספר שימושים נפוצים כמו הפניית עמודי 404, הפנייה של עמודי אתר ישנים לחדשים,ביצוע הפניות לאתר שכתוב כתובות URL ועוד. בנוסף, ניתן להשתמש בהפניית 301 בכדי לטפל בבעיות של תוכן כפול באתר כאשר יש לנו תוכן זהה בכתובות URL שונות ע"י הפניית אחת מכתובות ה- URL לכתובת התקינה.

 

שימוש בתגית Canonical

תגית ה- Canonical היא תגית המוגדרת ברמת ה- Client-sideולא ברמת השרת כמו הפניית 301.ניתן להשתמש בתגית כך שתמנע תוכן כפול ע"י הוספת התגית בעמוד ובו התוכן המשוכפל כאשר התגית ממליצה על העמוד התקין אותו אנו מעוניינים שמנוע החיפוש אינדקס. בנוסף, כאשר נגדיר בעמוד תגית Canonical הגולש עדיין יהיה מסוגל להגיע לעמוד בו מוטמעת התגית בניגוד להפניית 301 בה לגולש אין אפשרות להגיע לעמוד בו נמצאת ההפניה. 

 

03-7612411