כלי מנהלי אתרים בגוגל

מאת: יובל צפתי

 

כחלק משלל הכלים המשמשים אותנו בהליך של קידום האתר ניתן למצוא כלים רבים למטרות שונות כמו כלים לניתוח קישורים נכנסים,כלים שונים לשיפור האופטימיזציה של מבנה האתר ברמת הקוד, ההיררכיה והאופטימיזציה של תוכן האתר, יצירת מפת אתר, תוכנות לניתוח אנליטי של האתר ועוד. מבין הכלים החשובים ביותר בהליך קידומו של כל אתר מומלץ להשתמש בכלי מנהלי האתרים (Google webmaster tools) בו כמובן ניתן להשתמש בחינם, הליך חיבור האתר לכלי פשוט נוח וכמובן הכלי עוזר לנו בשיפור האתר מול מנוע החיפוש.

במאמר זה נסקור מספר דרכים לחיבור האתר לכלי מנהלי האתרים ומספר אלמנטים שהכלי מציע.

 

כיצד מחברים את האתר לכלי?

למי מאיתנו שאין, בשלב הראשון יש צורך בפתיחת חשבון ג'ימייל ונשתמש בשם והסיסמא שלנו לכניסה לכלי מנהלי האתרים בכתובת הבאה שם נזין את שם המשתמש והסיסמא של חשבון הג'ימייל שלנו ונגיע למסך הבא:

 

 

נזין את כתובת האתר שלנו בשדה המיועד לכך ונלחץ על "הוסף אתר".

 

המסך הבא שנקבל יציג לנו  מספר דרכים לחיבור האתר לכלי מנהלי האתרים כאשר הדרך המומלצת ביותר היא העלאת קובץ HTML לשרת:

 

 

יש לחבר את האתר ל- Google Webmaster Tools ע"י הקובץ אותו ניתן להוריד ולשמור.

את הקובץ יש להוסיף לשרת ע"י תוכנת FTP מתאימה למיקום הבא:

http://www.thedomain/TheWebmasterToolsFile

 

כמובן שאין לשנות את שם הקובץ המקורי אותו הורדנו ולאחר שהעלנו את הקובץ למיקומו באתר נלחץ על אמת.

דרך זאת היא הדרך המומלצת ע"י גוגל אבל אם אנו מעוניינים ניתן להשתמש גם בדרכים אחרות לחיבור האתר לכלי כמו שימוש בתגית HTML ייעודית,שימוש בקוד גוגל אנליטיקס ועוד.

 

מה הכלי מאפשר לנו לעשות?

כפי שנאמר בתחילת המאמר כלי מנהלי האתרים מאפשר לנו לנתר בעיות שונות באתר ומאפשר לנו לראות תמונה רחבה של מצב האתר מול מנוע החיפוש.

הכלי מאפשר לנו לבדוק פרמטרים רבים הקשורים למצב האתר אך נתמקד במספר אלמנטים מרכזיים וחשובים.

 

- שיפורים ב- HTML

אחת הבעיות הנפוצות בהן נתקלים אנשי קידום ובעלי אתרים היא בעיה של תגיות כותרת ותיאור משוכפלות או ריקות וקצרות (Title & Description).

כחלק מאופטימיזציה בסיסית לאתר אנו נרצה להתאים את תגיות הכותרת והתיאור לצרכי הקידום שלנו ושישקפו בצורה הטובה ביותר את העמוד בו הן נמצאות אך לפעמים בגלל בעיות טכניות ומבניות באתר יכולות להיווצר לנו תגיות כותרת ותיאור משוכפלות או ריקות וקצרות מספר רב של פעמים עובדה המקשה על מנוע החיפוש לאנדקס את העמוד הנכון בו אנו מעוניינים ויכולה לתת לפעמים אינדיקציה גם על בעיה של שכפול תוכן באתר.

 

הכלי למנהלי האתרים יודע להראות לנו בדיוק רב היכן יש לנו תגיות כותרת ותיאור משוכפלות תחת הקטגוריה של תצוגת חיפוש > שיפורים ב- HTML:

 

 

במידה והכלי מראה שכפול רב של תגיות ניתן לפתור את הבעיה בדרכים שונות כמו הפניות 301, תגיות קנוניקל, שימוש בקובץ רובוט או מטה רובוט.

אם הבעיה נגרמת על ידי עמודים אותם אנו לא רוצים לחסום או להפנות ניתן ליצור חוקיות טכנית המשנה את טקסט תגיות הכותרת והתיאור בהתאם לעמוד.

 

- שגיאות סורק

בקטגוריה של שגיאות סורק גוגל יציג לנו עמודים אותם לא הצליח לאתר ואת מספר השגיאה אותו השרת מחזיר כאשר השגיאה הנפוצה ביותר היא שגיאת 404.

שגיאת 404 תוחזר כאשר הרובוט של גוגל מגיע לעמוד שאינו קיים כבר בגלל מחיקתו או שינוי כתובת העמוד.

לעיתים עמודי 404 מכילים קישורים נכנסים אותם רצוי להפנות חזרה לעמוד הבית או עמוד רלוונטי אחר וכך לא להפסיד את כוחו של הקישור ולנצלו.

בד"כ רצוי להפנות את עמודי ה- 404 ע"י הפנייה 301 (הפנייה קבועה) וניתן לשפר את חווית המשתמש ע"י עיצוב עמוד ה- 404.

 

 

- מבנה קישורים פנימיים 

מבנה נכון של קישורים פנימיים יעיל מאוד בהליך קידומו של אתר וגוגל מייחס חשיבות לעמודים אליהם ניצור קישורים פנימיים.

כלי מנהלי האתרים יודע להראות לנו מהם העמודים המקושרים ביותר אליהם מופנים קישורים פנימיים מתוך אתרינו.

כדי להגיע לעמוד המציג את הקישורים הפנימיים ניכנס לקטגוריית תנועת חיפוש > קישורים פנימיים.

לדוגמא:

 

 

- נתונים מובנים:

נתונים מובנים הם אלמנטים שגוגל מאפשרים לנו להוסיף לתוצאות החיפוש על מנת לשפר את אחוזי ההקלקה של תוצאת החיפוש (CTR) ולתת אינפורמציה נוספת לגולש כמו דירוג מוצרים המוצעים למכירה, הוספת תמונה של מחבר מאמר ועוד.

הכלי למנהלי אתרים מאפשר לנו לדעת אם הטמענו את קוד הנתונים המובנים בצורה נכונה ונותן לנו תצוגה מקדימה של האלמנט אותו אנו רוצים להוסיף.

כדי להגיע לכלי בדיקת הנתונים המבנים ניכנס ל כלים נוספים > כלי לבדיקת הנתונים המובנים.

 

 

- דיווח על מפת אתר בפורמט XML:

מפת אתר בפורמט XML היא מפה אותה ניתן ורצוי להעלות לתיקייה הראשית של האתר שלנו ותפקידה הוא להקל על מנוע החיפוש להגיע לכל עמודי האתר כאשר ניתן להגדיר חשיבות לכל עמוד ועמוד באתר.

חשיבות העמודים נעה בין הספרות 0-1 כאשר חשיבותו של עמוד הבית (העמוד החשוב ביותר) יוגדר בספרה 1 ושאר עמודי האתר יוגדרו לפי חשיבותם כקטגוריות / עמודים פנימיים.

לאחר שהעלנו פיזית את הקובץ של המפה לאתר הכלי למנהלי אתרים מאפשר לנו לדווח בצורה נוחה לגוגל על מפת האתר.

בכדי לדווח על מפת אתר יש להיכנס לסריקה > SITEMAPSללחוץ על "הוספה/בדיקה של SITEMAPS" ולהזין את הכתובת בה נמצאת מפת האתר

לדוגמא:

 

 

- כתובות אתרים חסומות:

לפעמים נרצה לחסום את מנוע החיפוש מלהגיע לעמודים שונים באתר כמו עמודים הדורשים שם וסיסמא למערכת ניהול,עמודים הגורמים לשכפול תוכן רב באתר כתוצאה ממנוע חיפוש פנימי של האתר ועוד.

ניתן לחסום עמודים אלה ע"י יצירה של קובץ ROBOTS.TXT והעלתו לשרת וכך גוגל ומנועי חיפוש אחרים לא יסרקו את הכתובות המוגדרות בקובץ.

הכלי למנהלי אתרים מאפשר לנו לבדוק טרם העלאת הקובץ אם אכן נחסום את העמודים אותם אנו רוצים לחסום.

בכדי להשתמש בכלי יש להיכנס לסריקה > כתובות אתרים חסומות.

 

לסיכום,

הכלי למנהלי האתרים הוא כלי רב עוצמה המאפשר לבדוק אם יש בעיות באתר המקשות על מנוע החיפוש ברמת המבנה / קישורים / שכפולים ועוד.

בכלי יש אפשרויות רבות ומגוונות נוספות ובמאמר זה ריכזנו מספר אפשרויות חשובות ומרכזיות אותן הכלי מאפשר.

שימוש נכון ויעיל בכלי נותן יתרון עצום למקדמי ובעלי אתרים המעוניינים להתקדם בתוצאות החיפוש ולהתגבר על מתחרים בשווקים שונים.

הכלי נוח מאוד לשימוש ולחיבור לאתרים ע"י קובץ HTML או ע"י טכניקות נוספות אותן גוגל מאפשרים. 

03-7612411