קידום אורגני לעסקים קטנים או: האם אני צריך חברת קידום אתרים?

מאת: גיא קרפ | guy karp  

 

האם קידום אורגני מתאים לעסקים קטנים ובינוניים? האם שווה לעסק קטן ללא תקציב פרסום בשמיים להשקיע בקידום בגוגל נתח גדול מתקציב הפרסום השנתי שלו? האם כל עסק קטן ובינוני צריך חברת קידום אתרים משלו? התשובות בפנים...

 

הידעתם שאת המשק הישראלי מחזיקים העסקים הקטנים והבינוניים? הידעתם שמעל
85% מהעובדים השכירים במשק עובדים בחברות של עד 100 עובדים? הידעתם שהעסקים הקטנים והבינוניים, שכאמור מחזיקים את המשק, מקבלים הכי מעט הטבות מס, את ההלוואות בריבית הכי גבוהה ולהם תקציבי פרסום נמוכים עד מגוחכים?

 

ולמה זה מעניין אותנו בכלל? כי מתקציב הפרסום של העסק נגזר תקציב הפרסום בגוגל, אם בכלל. לפני עשר וחמש עשרה שנים כל עסק בעל תקציב פרסומי כלשהו היה משקיע
ראשית כל במדריכים מסווגים מקצועיים (אינדקסים ודפי זהב), אחר כך במודעה במקומון ואם היה נשאר כסף היו עושים איזה ג'ינגל ברדיו האזורי.

 

לפני 6-8 שנים נכנסו עסקים רבים לתחום האינטרנט והחלו לבנות אתרי אינטרנט
פרסומיים (בעיקר פלאשים), כבדים, יפים אבל עם מעט מאד מבקרים. אפשר להקביל את זה לעסק עם חלון הראווה הכי יפה, מושקע ומושך, אבל ממוקם בקצה הרחוב, מאחורי האטליז. אף אחד לא מגיע לשם ולא רואה שהחנות יפה.

 

האלטרנטיבות לפרסום

 

בשנתיים שלוש האחרונים הבינו עסקים קטנים רבים שהעתיד נמצא במנועי החיפוש. שהעתיד נמצא בגוגל. סטטיסטיקות רשמיות מדווחות כי מעל 90% מהגולשים בישראל מחפשים דרך גוגל. דור הולך ודור בא, ואם הדור של בני ה- 50 פלוס כמעט ולא גולשים באינטרנט, הצרכנים של היום, בני ה- 20 ומעלה, רוכשים ומחפשים בעלי מקצוע בעיקר
דרך האינטרנט. וכאמור - האינטרנט זה גוגל.

 

מאחר שלמרבית העסקים אין את הכסף לפרסם בערוץ 2 או לשים מודעה בעיתונות
הארצית, ומאחר שכוחו של פרסום במקומון, על גבי אוטובוסים או ברדיו האזורי הולך ופוחת עם השנים, נשארנו עם האינטרנט. ובאינטרנט, אפשר לפרסם דרך מנועי חיפוש ואפשר לפרסם באנרים ופרסומים באתרים הגדולים. וחברים - פרסום באנרים באתרים הגדולים הוא יקר. מאד מאד יקר.

 

קמפיין ממומן או קידום אורגני

 

ואחרי שהגענו בשיטת האלמינציה לפרסום במנועי החיפוש, נשארנו עם קידום אורגני או קמפיין ממומן (כשתי האלטרנטיבות המרכזיות). חברת קידום אתרים ראויה לשמה תיתן את שתי האופציות הנ"ל. קמפיין ממומן בגוגל הוא מצוין, אין ספק בכך. אבל צריך כיסים מאד עמוקים על מנת שהקמפיין הממומן יהיה אפקטיבי לאורך זמן. לדעתי, קמפיין ממומן מתאים לתקופות קצרות יותר, כאשר יש לעסק מבצע גדול או שצריך לחסל מלאי במהירות.

 

אם רצים לטווח ארוך ולא מביטים רק לשבועות ולחודשים הקרובים, עדיף לעשות קידום אורגני. אין בכלל ספק, שבפרק זמן של שנים, הקידום האורגני רווחי יותר ואפקטיבי יותר מכל פרסום אחר. תוצאות של חברת קידום אתרים איכותית יישארו שנים אחרי שבעל העסק יפסיק לשלם לה. ולא, זאת לא המלצה. אם החברה עושה קידום טוב, שגם מכניס כסף לעסק ובשורה התחתונה התועלת עולה על העלות - למה להפסיק את הקידום?

 

עלויות ולידים

 

מבחינתי, ליד זאת שיחת טלפון, לא פחות ולא יותר. יש כאלו שיגידו שמבקר שנכנס לאתר זה ליד, ומצד שני יש הרבה בעלי עסקים שיגידו שרק עסקה שנחתמה (או מוצר שנמכר) זה ליד אמיתי. אני חושב, שאם לקוח פוטנציאלי התקשר לעסק, חברת קידום האתרים עשתה את שלה. הקידום הצליח. ועכשיו נשאר רק לדבר על המחיר.

 

כמובן שהמחיר נגזר בראש ובראשונה מהביטויים לקידום, רמת הקושי והתחרות, האתר של בית העסק ועוד. מחירי הקידום האורגני נעים ממאות שקלים בחודש ועד עשרות אלפי שקלים בחודש. עסק קטן ישלם לדעתי באזור 10,000-25,000 ₪ בשנה. זה נשמע הרבה? זה נשמע מעט? תלוי בפרספקטיבה. לאחד זה ישמע המון כסף, לאחר כסף קטן.

 

כך גם לגבי כמות הלידים הנכנסים לעסק וכמות שיחות הטלפון. עסק שמוכר מוצר בעלות של 100,000 יסתפק בעשרה לידים בחודש וחמש עסקאות בשנה. מצד שני, עסק שמוכר גרעינים שחורים ירצה קרוב לוודאי לקבל 200 שיחות בחודש ולעשות בעקבותיהן 20-30 עסקאות. כמובן שרק בעל העסק יכול לדעת האם הקידום שעשה היה רווחי.

 

שורה תחתונה ומסקנות

 

האלטרנטיבות לקידום אורגני בגוגל הולכות ומצטמצמות עבור עסק קטן עם תקציבים לא גבוהים. טלוויזיה ועיתונים זה יקר מאד, מקומונים ורדיו כבר לא ממש עובדים וקמפיין ממומן ובאנרים באתרים גדולים מתאימים בעיקר לתקופות קצרות.

אם מוסיפים לזה את העובדה שעם ישראל גולש באינטרנט בהמוניו ושכולם מחפשים בגוגל, הפתרון למרבית העסקים הקטנים הוא ברור - חברת קידום אתרים. ומהר... 

03-7612424