כל מה שצריך לדעת גוגל אנליטיקס

מאת: שי סיני

 

קידום אתרים - אחת הדרכים הנפוצות ביותר כיום לפרסום. בעידן בו האינטרנט תופס נתח גדול ומשמעותי ביותר - אין פלא שרבים פונים לכיוון זה של קידום האתר (העסק) שלהם במנוע החיפוש הגדול והנחשב ביותר בעולם. אבל איך תוכל לדעת אם הקידום באמת עזר לאתר שלך להתפתח? אם אכן הקידום תרם לזרימת אנשים שיכירו אותך ואת העסק שלך? אם פנית בכלל לקהל היעד הפוטנציאלי שלך?

בכלל, בכל הנוגע לשיווק ופרסום - נתונים סטטיסטיים זהו כלי בסיסי כדי לראות אם הפרסום הצליח. לשם כך, גוגל פיתחה כלי לניתוח אתרים: Google Analytics- המשמש למעשה כאבן בוחן לגבי חשיפת האתר שלך ברשת. בעבר, היו כמה תוכנות סטטיסטיות לניתוח האתר הכרוכות בתשלום חודשי של עשרות דולרים בחודש, עד שגוגל באה ושינתה את כללי המשחק עם מערכת מתקדמת ביותר, סופר יעילה וכמובן חינמית.

 

אז מה זה בכלל גוגל אנליטיקס?

Google Analytics- הוא כלי חינמי מבית היוצר של גוגל העוזר לך להכיר את התנהגות הגולשים באתר שלך ומקורות התנועה אליו. כלי זה מציג עבורך מאות נתונים חשובים ומעניינים, כאשר תהליך ההתחברות הינו קל ופשוט. כל מה שצריך הוא להיכנס למערכת, להוסיף את האתר שלך ומיד לאחר מכן תקבל קוד - אותו יש לשתול באתר כשכבר זמן קצר אחריו, נתונים סטטיסטיים יתחילו לזרום למערכת.

 

אז כאמור, גוגל אנליטיקס זהו ממשק סטטיסטי וידידותי למדיי הכולל מידע רב אודות תנועת והתנהגות המבקרים באתר שלך. כלי זה הוא כלי שימושי לאין ערוך שכן בעזרתו, תוכל ללמוד ולהבין את התנהגות הגולשים שנכנסו לאתר, להסיק מכך מסקנות רבות ובהתאם לכך, לשפר את האתר שלך במידת הצורך.

 

ניתן לחלק את הכלי לשני מדדים עיקריים:

•מבקרים - שם תוכלו לקבל מידע וסטטיסטיקות על הגולשים שכבר נכנסו לאתר שלך.

•מקורות תנועה - שם תוכלו לדעת מאין בעצם הגיעו לאתר שלך. מאיזה מנוע חיפוש, מאילו ביטויים, הפניות מאתרים אחרים, קמפיינים ממונים אם יש ועוד.

 

מדד המבקרים (קהל)

 

במדד המבקרים תמצאו מספר קטגוריות לגבי הגולשים שנכנסו לאתר שלך בחודש האחרון. (ניתן להגדיר איזה טווח זמן שרוצים, אך כל עוד לא הגדרתם כלום, ברירת המחדל הוא החודש האחרון). 

 

ביקורים -

ערך זה כולל את כל הגולשים שנכנסו לאתר בחודש האחרון. בנוסף, תוכלו לראות בגרף ברור כמה ביקורים היו בכל יום. 

אורחים ייחודיים - בניגוד לערך של הביקורים, שם הוא סופר את כלל כמות הכניסות לאתר, בערך זה הוא מבצע "סינון". הכוונה שהוא סופר רק את הגולשים שנכנסו בפעם הראשונה לאתר. כלומר, הוא אינו מחשיב גולש הנכנס כמה פעמים לאתר מאותו מחשב. (או ליתר דיוק, הוא מחשיב אותו רק פעם).

 

הצגות בדף -

ערך זה הוא סך כל הדפים שנצפו באתר בחודש האחרון (כולל תצוגות חוזרות).

 

דפים / ביקור -

מדד זה מראה את ממוצע הדפים שהגולש ביקר בהם באתר. גם כאן, הוא סופר תצוגות חוזרות של דפים באתר.

 

משך ביקור ממוצע -

כפי שזה נשמע, כמה זמן הגולש נשאר באתר שלך בממוצע.

 

שיעור יציאה מדף הכניסה -

ערך אחד החשובים, אם לא החשוב שבהם. ערך זה למעשה מראה את אחוז הנוטשים מהדף. כלומר נכנסו לאתר שלך ויצאו ממנו מבלי להיכנס לאף דף אחר באתר. ערך זה חשוב מאוד מכיוון שזהו מדד חשוב לגבי הרלוונטיות של האתר עבור הערך שחיפשו בגוגל. זאת אומרת, אם גולש נכנס לאתר ממילת חיפוש מסוימת ומיד יצא ממנו, הרי יכול להיות שמא יש כאן בעיה שאולי העמוד אליו הגיע לא נתן מענה עבור הגולש. לכן כדאי מאוד לשים לב לעניין ולבדוק, אם אחוז הנטישה גבוה, איך ניתן לשפר זאת.

 

יש הטוענים, כי גולש שנשאר למעלה מ-30 שניות בעמוד, גוגל אינו מחשיב אותו כ"נוטש", אם כי, גוגל מעולם לא אישרו או רשמו זאת במפורש. מה גם (וזה די הגיוני), גוגל מעוניין שכל האתר שלך יהיה מעניין עבור הגולש ולא רק דף ספציפי.  

 

מדד מקורות התנועה

 

מדד זה,כפי שהזכרנו למעלה, מראה מהיכן הגיעו לאתר שלך. תוכלו לראות "עוגת אחוזים" המתחלקת  ל-4.

תנועת חיפוש - כמה אחוזי תנועה הגיעו מגוגל או מכל מנוע חיפוש אחר.

 

תנועת הפניה - כמה אחוזי תנועה נכנסו לאתר ממקורות שונים. מדד זה יכול להועיל מאוד, שכן אם פרסמת את האתר של במקורות שונים, תדע מהיכן נכסנו הכי הרבה או במילים אחרות - אם משתלם לך לפרסם שם. 

תנועת הפניה - כמה אחוז נכנסו ישירות לאתר. כלומר הקלידו את הכתובת ישירות או נכנסו מהמועדפים.   

ומסעות פרסום - כמה אחוז נכנסו מהקידום הממומן במידה ועשית.

 

כמובן שלכל תנועה, יש פירוט מדויק של כמות מבקרים במספרים ומאיפה בדיוק נכנסו. לצורך העניין בתנועת החיפוש למשל, תוכלו לראות כמה גולשים הגיעו לאתר שלכם מגוגל, באילו מילות חיפוש השתמשו כדי להגיע אליכם ואם הקידום שעשיתם באמת מספק לכם תנועה. זה כנראה גם המדד הכי מעניין מבחינתכם.

 

ממדד זה תוכלו להפיק הרבה מאוד תועלת. לפעמים תתפלאו לגלות שנכנסים לאתר שלכם מביטויים שלא חשבתם עליהם בכלל ואפילו לא ידעתם שאתם מופיעים בתוצאות הראשונות. כאשר בנוסף, ליד הביטויים מופיעה טבלת מסודרת של הביקורים. כך תוכלו לדעת מכל ביטוי שנכנסו את כמות השהייה באתר, שיעור היציאה ועוד. 

 

סיכום

 

יש עוד הרבה מאוד פונקציות ומדדים בגוגל אנליטיקס שיעזרו לכם לשפר את האתר כגון: מהירות האתר, השוואות נתונים בין חודשים ועוד . יש לציין גם שהמדד אינו 100% מדויק. אך בסופו של דבר, כלי ניתוח זה של גוגל, קל מאוד לשימוש וגוגל דואג להסביר כל פרט ופרט בכלי בכדי שלבעל האתר יהיה נח ופשוט להשתמש בו. אך בעיקר, שיעזור לו (וגם לגוגל) לבחון את האתר ואת הרלוונטיות שלו. 

03-7612411